fredag 5 oktober 2012

Tankar om minimum i en TM-slöjdsal

Helst skulle man ju vilka ha den där slöjdstudion. En sal med flera rum i rummet - textilrum, trärum, metallrum, ytbehandlingsrum, skiss/biblioteks/inspirationsrum, samlingsplats för att slippa sitta runt en fyrbänk med vevar och bänkhakar som lockar bort koncentrationen...

Har man inte det utgångsläget får man göra vad man kan med det man har...

På vår skola har vi i nuläget fyra slöjdsalar: två textil, två träometall, varav den ena även är skolans enda tekniksal (den som redovisas nedan). På vår skola går ca 800 elever.

I år har vi äntligen fått en andra textilsal - innan dess har treorna haft texil både i klassrummet och i NO-sal i andra änden av skolan. Även om det innebar att vi fick dela den gamla salen i två, en mindre och en större och ta bort de tvåvävstolarna som fanns, innebär det nu att vi kan ha ett luftigt schema med 15-20 min mellan de flesta lektioner. Som det borde vara anser jag för att man ska hinna plocka undan, fixa, ställa iordning inför nästa lektion, dokumentera elevärenden vid behov.

Vår teknik- och slöjdsal tänker jag redovisa lite här. Byggd för max 16 elever. Den är liten, det är vår "slöjd för yngre-sal", alltså den är inte fullt utrustad för slöjd åk 1-9, enbart upp till åk 4-5. Det är mest verktyg för trä och metall i nuläget, men jag ser gärna att man på mätväggen kan se till att det finns textila måttband t ex och tygsaxar och broderinålar i ett skåp eller låda. I nuläget finns en låda med mindre tygbitar, en med läderbitar, en med kartong, en med plast, och lite annat. Ett ställ för metalltråd och en låg hylla med div. kortare träbitar, lite skivmaterial, en låda med grenar och två med blandat träspill.

Det som saknas i nuläget är en ordentlig återvinningsstation för metall, plats, kartong och kanske glas. Känns som att det borde vara ett måste i alla slöjdsalar och egentligen på alla skolor men vi är i stockholm stad inte där än...tyvärr.

Här kommer bilder från salen:

1. salen ur olika vinklar. Den är inte särskilt stor, kanske 60 kvm...




Här de specifika verktygsväggarna:

Vertyg för att forma och skära i trä

Verktyg för att foga och sätta samman + virkeshylla trä

Del av verktygsväggen för metall + verktyg för att forma metall del 1

Verktyg för att forma metall del 2

Verktyg för att mäta och markera

Maskinhörnan - på väggen till höger finns även två skruvdragare samt 6 borrskaft


"Fyndlådor" och grenlåda. Små träbitar + ädelträ till täljning, skaft m.m.

trådställ

4 kommentarer:

  1. Snyggt och rent. Men har du inga fönster? Är den i källarvåningen? Det där du skriver om bänkhakar och vevar nickar jag igenkännande till..
    Hur har du förvaring av pågående elevalster?
    Finns det någon hörna för ytbehandling, eller gör ni det på hyvelbänk med skyddsplast under?
    /Anders

    SvaraRadera
  2. Det är faktiskt inte en källarlokal utan en "vindssal", ett hörnrum på fjärde våningen i en gammal folkskolebyggnad från 1800-talet, med fönster ovanför väggarna uppe i taket. Väldig bra för en slöjdsal tycker jag, eftersom jag gillar öppna verktygsväggar.

    Den ser kanske lite väl stel och trist ut? Den är ju dessvärre en mycket liten och trång sal. Vi har t ex inte helt kunnat följa säkerhetsriktlinjerna för arbetsytor och gångytor. Egentligen borde salen rymma max tre fyrgrupper, alltså för 12 elever max. När vi har fullt hus alltså 16 är det väldigt trångt!

    Elevalsterna förvaras i korridoren i "klassiska" trä-slöjdselevskåp från sjöbergs.

    På bild tre kan man se målarhörnan - det är en lång grå diskbänk (- längs ner finns diskhon och torkhyllor. Nej, jag tillåter ytterst sällan målning vid hyvelbänkarna. När teknikeleverna arbetar med gips, lera eller något annat alternativt material eller skriver har de underlägg som vi gjort av tunn MDF som täcker varje elevs hyvelbänk.

    Det har varit en No/Tekniksal tidigare så bänkskivan är gjord i ett fantastiskt stenaktigt material som tydligen både är värmetåligt och tål farliga kemikalier - och väldigt lätt att skrapa rent från färgrester! Jag har gjort det till en rutin för eleverna att de får skrapa rent minst en gång per termin med spackelspadar och först varmt vatten. För mig är underhåll av salen en viktig del i slöjdundervisningen, kanske inte alla håller med mig om men jag tycker det är viktigt ur miljösynpunkt att "var sak har sin plats" och att "helighålla" verktygen.

    SvaraRadera
  3. Salen ser inte stel och trist ut. Den ser städad och välhållen ut!
    Bänkskyddskivor är bra! Jag har gjort korta ca 50*25cm av marinplywood, med stödlist på. Spänns fast i bänkhakarna för att skydda vid limning av smådetaljer, sågning av av smådelaljer, borrning, eller som stöd vid täljning.
    Jag tycker du har helt rätt som håller på ordning och reda.
    "Min "Målarrumsskrubb" är salens skamfläck. Jag målar om vartannat år. Tvättar hon med soda, skrapar de rostfiabänkarna med spackelspade som du beskriver. De senaste åren har jag börjat plasta in bänkarna med tjock byggplast. Inför varje lov river jag av det gamla och plastar in med nytt. Trots det är det alltid någon som kluddar dit något på väggen när man inte ser. Men målar jag genast över det så sprids inte klottret som en präriebrand åtminstone.
    Hyvelbänkar finns i olika längder tydligen. Jag köpte fel till min sal. Den blev mycket trängre efter bänkbyte. Positivt är i alla fall att det inte går att trycka in fler elever, utan att fyskiska gränsen blir 16. Å andra sidan blir alla grupper 16 elever...
    /Anders

    SvaraRadera
  4. Jag har en sal från 60 -talet med en hel vägg av fönster. En annan vägg är skåp där verktygen är inlåsta. En tredje vägg har de byggt två inglasade små skrubbar på. Det är ett målar-rum och ett minimalt metall-rum.
    Jag driver ganska hårt på att få förbättra salen men eftersom skolan är liten. Endast 200 elever i ett "tungt" område så är ekonomin knaper. I år har tm salen fått nytt golv så nu kommer inte spikar, skruvar och bits försvinna ner i springorna längre.
    Saknar verkligen att ha väggytor att sätta saker på. Får se vad jag kan få ekonomiska medel till att förbättra nästa år. :)

    SvaraRadera